Ons economisch systeem is gericht op een zo hoog mogelijke efficiëntie. Goederen en diensten moeten geleverd worden tegen de laagst mogelijke kosten, bij voorkeur “just in time” want dan wordt bespaard op de kosten van voorraadbeheer. Van waar het komt (ecologische voetafdruk), wie het maakt (kinderarbeid, sociale uitbuiting,….) en welke kwaliteit afgeleverd wordt heeft minder belang, we leven nu eenmaal in een geglobaliseerde wereld.
De ecologische (klimaatopwarming) en andere uitdagingen (economische migratie, vluchtelingen op zoek naar een beter leven) zijn actueel maar er is “no sense of urgency”, of het zijn vooral andere niveaus die hiervoor verantwoordelijk zijn…
En dan is er het corona-virus, niemand zag dat het “zeer snel” zou komen, zeker niet met dergelijke draconische effecten op ons land. De gevolgen “zouden” wel meevallen….. Niet dus!
Vandaag blijkt dat er geen strategische voorraad is van mondmaskers. Ons systeem met verplichte openbare aanbestedingen om die tegen de laagste kost geleverd te krijgen faalt. Gelukkig hebben wij in België wel nog een strategische reserve aan ziektebedden. Maar als tegelijk dokters en medisch personeel ziek worden dan is er geen goede doorstroming in de behandeling van de patiënten. We riskeren dan zonder beademingstoestellen te vallen en misschien komen we dan toch nog bedden tekort.
Intussen slaat de angst toe, mensen gaan van alles hamsteren, de beurzen krijgen forse klappen en is België haast volledig in lockdown. Het openbare leven valt stil.
Federaal is er sprake van vrijstelling van één kwartaal sociale bijdragen voor de getroffen zelfstandig bedrijfsleiders. Mevr. De Block, volgend vragen hieromtrent:
Als het een variant wordt op art. 17 van het KB nr. 38 van 1967 dan wordt dit ganse papierwinkel, maar wie dan vrijstelling krijgt verliest voor dit kwartaal zijn pensioenrechten. Zij/hij kan het betrokken kwartaal later terug opvissen en dan betalen, maar dan is er geen sprake van vrijstelling maar betalingsuitstel.
Wat wordt het nu? En kan het niet eenvoudig worden gehouden door gewoon aan de bedrijfsleider HORECA terugbetaling te doen van de betaalde bijdrage Q1/2020 door zijn sociaal secretariaat?
Er zijn HORECA-uitbaters die – ook al werken ze voltijds in hun restaurant/café – bijkomstig een mandaat hebben in andere vennootschap, bv. een familieholding of als derde Bestuurder in naamloze vennootschap. Kan u bevestigen dat alle zelfstandigen en bedrijfsleiders waarvoor hun onderneming aangemeld staat als restaurant-uitbating (in de kruispuntdatabank) effectief in aanmerking komt voor de maatregel ongeacht andere mandaten?
De schade die de HORECA zal lijden is rampzalig hoog. Ook de andere sectoren en doelgroepen die buitensporig schade ondervinden dienen zoals reeds aangegeven tegen het licht gehouden met het oog op compensatie.
De zogenaamde flankerende maatregelen zijn een druppel op een hete plaat als er volledige alignering zal gebeuren met de reeds bestaande systemen. Laat ons dan ook nog vermijden dat ze in de uitwerking van de modaliteiten geen “kat in een zak” blijken te zijn.
Binnen een partij als Open Vld moet alle energie nu gekanaliseerd worden op het nationale belang om de CORONA-crisis in te dammen en de impact op de economie te beperken. Kan Open Vld ook niet de voortrekkersrol spelen om alle mensen in de gezondheidszorg (van verpleegkundige tot apotheker) via bijvoorbeeld een fiscaal vrijgestelde ‘gevarenpremie’ méér dan alleen maar morele appreciatie te bieden? Is een pakket steunmaatregelen voor ondernemers én hun in personeel in de voedingsdetailhandel ook niet aangewezen? Zij staan dag in dag uit in voor de (levens)noodzakelijke bevoorrading van éénieder in ons land.
Om de regering te helpen de flankerende maatregelen tot een werkbaar model te maken stelt Stefaan Nuytten zijn kennis als boekhouder en ondernemer ter beschikking om de getroffen sectoren te begeleiden in deze moeilijke periode. Volg het onderwerp, maatregelen en te volgen procedures met deadlines op www.nuytten.be
Kandidaat Voorzitter Open-VLD
www.nuytten.be
stefaan@nuytten.be
PRICE & QUALITY PORTAL
Het P&Q Portal “bundelt” alle P&Q vennootschappen en partners die actief zijn in verschillende sectoren. Alle medewerkers zijn experten in hun vak. U praat rechtstreeks met uw adviseurs, bij ons op kantoor of bij u thuis. U geniet van een allesomvattende service van A tot Z zowel privé als zakelijk. Wij kennen onze klanten en leveren de hoogste kwaliteit tegen de beste prijs. Weet ons te vinden voor uw gemak, gemoedsrust en profijt!
VOLG ONS OP:
© P&Q Portal • Contact • Blog • Vacatures • Privacy Policy • Cookiebeleid • Designed by Yellow Stripes