Verbazend snel werden door de overheid flankerende maatregelen afgekondigd. Er komt dan ook een tsunami van allerhande vragen richting boekhouders, sociale secretariaten, sociale verzekeringskassen en beroepsfederaties.
Voor de zelfstandigen en de KMO’s die hun zaak verplicht moeten sluiten tuimelt de omzet naar nul terwijl hun vaste kosten blijven doorlopen. Maar ook voor de bedrijfsleiders zelf valt elke bron van inkomen compleet weg.
Ook de werknemers die technisch werkloos zijn vallen nu terug op 70% van het inkomen.
Het is dan ook van cruciaal belang dat de overheid op basis van sterk vereenvoudigde en duidelijke procedures kan overgaan tot een zeer snelle betaling van de voorziene tussenkomsten. Is dit zo? We kijken het na voor onderstaande belangrijkste afgekondigde maatregelen.
Wellicht om zich zoveel mogelijk te aligneren op bestaande procedures werd gegrepen naar een variant op de hinderpremie voor openbare werken. Of dit een goed idee was zal nog moeten blijken want om de CORONA-hinderpremie aan te vragen bij het Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO) moet een andere digitale aanvraagprocedure gevolgd worden en die staat op vandaag nog altijd niet online.
Op de website https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/moeilijkhedencoronavirus/specifiekemaatregelen-mbt-het-coronavirus/corona staat wel te lezen dat de hinderpremie wordt voorzien voor ondernemingen en zelfstandigen die getroffen zijn door de corona-maatregelen en hierdoor hun zaak moeten sluiten.
Wie getroffen is om tot 4 april 2020 zijn zaak te sluiten heeft recht op een CORONA-hinderpremie:
-van 4.000 EUR voor wie verplicht 7/7 moet sluiten
-van 2.000 EUR voor wie verplicht het weekend moet sluiten
Duurt de verplichte sluiting langer, dan krijgt iedereen vanaf 4 april per verplichte sluitingsdag een
forfaitaire vergoeding van 160 EUR per dag.
Restaurants en frituren die overschakelen op afhaal en daardoor niet volledig sluiten (buiten de eigen verbruikszaal) blijven recht hebben op de CORONA-hinderpremie.
Worden beschouwd als rechthebbende voor de CORANA-hinderpremie: De zelfstandige (of gelijkgesteld omdat er sociale bijdragen hoofdberoep verschuldigd zijn) of de vennootschap. Ook de vereniging of VZW die zijn zaak moet sluiten komt in aanmerking voor zover er minstens één voltijdse werknemer op de payroll staat. Allen moeten ze actief staan in de KBO (kruispuntdatabank ondernemingen) met exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest.
Een eerste probleem is alvast dat de premie per onderneming wordt toegekend op basis van het ondernemingsnummer en niet volgens het aantal vestigingseenheden die de onderneming heeft. Fashion XYZ nv die in dezelfde winkelstraat drie afzonderlijke winkels (aparte vestigingseenheden in het KBO) uitbaat, X voor heren, Y voor dames en Z voor baby’s, zal het dus met één premie moeten doen. Dit klinkt toch verre van logisch! Voor de HORECA-sector zou men volgens de laatste informatie voorzien in een uitzondering en wel rekening houden met verschillende vestigingen voor zover er per vestiging minstens één voltijds personeelslid werkt.
Een tweede probleem duikt op wanneer een ondernemer met verschillende ondernemingen (lees: ondernemingsnummers) geregistreerd staat bij dezelfde vestiging. Het is niet duidelijk of men een uitzondering zal maken wanneer de activiteiten compleet verschillend zijn. Dan nog blijft er een probleem. Om de activiteit te beoordelen wordt rekening gehouden met de NACE-codes volgens de KBO waarvan er een ganse reeks vrij universeel zijn en quasi altijd gebruikt worden, zeker bij ondernemingen in familiale context waar bijvoorbeeld alle kinderen hun eigen bedrijf uitbaten in vergelijkbare sector. Was dit de bedoeling?
De vrijstelling van sociale bijdragen aanvragen is voorzien voor zelfstandigen die tijdelijk financiële
en/of economische moeilijkheden ondervinden. Het gaat steeds gepaard met het indienen van een
gemotiveerde aanvraag voorzien van de nodige stavingstukken.
Maar…. indien het dossier wordt goedgekeurd dan verliest men de pensioenrechten à rato van de
vrijgestelde kwartalen tenzij ze later terug opgevist worden en toch betaald worden.
Tengevolge van de CORONA-crisis heeft men die mogelijkheid ook voorzien voor de eerste twee
kwartalen van 2020. Een dergelijke omslachtige aanvraag kan rechtstreeks ingediend worden bij de
Sociale Zekerheid Zelfstandige ondernemers maar dan bent u aangewezen op de oude procedure.
Men vraagt ook om uw aanvraag nog eens apart te melden door e-mail te versturen naar mailboxdvr@rsvz-inasti.fgov.be
U kan zich ook wenden tot uw sociale verzekeringskas maar voorlopig zijn er nog geen vereenvoudigde
aanvraagformulieren.
Kandidaat Voorzitter Open-VLD
www.nuytten.be
stefaan@nuytten.be
PRICE & QUALITY PORTAL
Het P&Q Portal “bundelt” alle P&Q vennootschappen en partners die actief zijn in verschillende sectoren. Alle medewerkers zijn experten in hun vak. U praat rechtstreeks met uw adviseurs, bij ons op kantoor of bij u thuis. U geniet van een allesomvattende service van A tot Z zowel privé als zakelijk. Wij kennen onze klanten en leveren de hoogste kwaliteit tegen de beste prijs. Weet ons te vinden voor uw gemak, gemoedsrust en profijt!
VOLG ONS OP:
© P&Q Portal • Contact • Blog • Vacatures • Privacy Policy • Cookiebeleid • Designed by Yellow Stripes